Thursday, June 01, 2006

Erm... Fizik or Physics...

It's been months since I did'nt update this blog. So, this is useful, I think...


For those who thought the hardest part of Physics 101 was the constant conversion from MKS or CGS units to English units, here are some useful English system conversions:----------------------------------------------------------------------

Ratio of an igloo's circumference to its diameter: Eskimo Pi
2000 pounds of Chinese soup: Won ton
1 millionth of a mouthwash: 1 microscope
Time between slipping on a peel and smacking the pavement: 1 bananosecond
Weight an evangelist carries with God: 1 billigram
Time it takes to sail 220 yards at 1 nautical mile per hour: Knot-furlong ("not for long")
365.25 days of drinking low-calorie beer because it's less filling: 1 lite year
16.5 feet in the Twilight Zone: 1 Rod Serling
Half of a large intestine: 1 semicolon
1000 aches: 1 megahurtz
Basic unit of laryngitis: 1 hoarsepower
Shortest distance between two jokes: A straight line (think about it for a moment)
453.6 graham crackers: 1 pound cake
1 million-million microphones: 1 megaphone
1 million bicycles: 2 megacycles
365.25 days: 1 unicycle
2000 mockingbirds: two kilomockingbirds (work on it....)
10 cards: 1 decacards
1 kilogram of falling figs: 1 Fig Newton
1000 grams of wet socks: 1 literhosen
1 millionth of a fish: 1 microfiche
1 trillion pins: 1 terrapin
10 rations: 1 decoration
100 rations: 1 C-ration
2 monograms: 1 diagram
8 nickels: 2 paradigms
2.4 statute miles of intravenous surgical tubing at Yale University Hospital: 1 I.V. League

Erm...

Friday, December 30, 2005

Malas ke sekolah!!!

Jam sudahpun menunjukkan pukul tujuh pagi. Salim masih lagi berdengkur. Ibunya pun segera mengejutkannya untuk ke sekolah.

Ibu: Salim...Salim...bangun nak, pergi sekolah, nanti kamu terlambat.

Salim: Alah mak... Salim tidak mahu pergi ke sekolah!

Ibu: Apa, tidak mahu pergi sekolah?! Baik... Salim berikan emak dua sebab mengapa Salim tidak mahu ke sekolah.

Salim: Semua murid-murid tidak suka Salim. Guru-guru di sekolah pun tidak suka pada Salim!

Ibu: Itu bukan alasan bagi Salim untuk tidak ke sekolah. Cepat, bangun sekarang!

Salim: Baiklah, sekarang emak pula berikan Salim dua sebab mengapa Salim mesti pergi ke sekolah.

Ibu: Eh...eh...bertuah punya anak! Salim dengar baik-baik, pertama Salim sudah berusia lima puluh tahun. Kedua Salim PENGETUA SEKOLAH!!!

Sunday, December 18, 2005

Teka teki atau soalan yang serba tak kena... Hmm?

1) Lubang ape yang rasanye hangat, nikmat dan nyaman?
Answer: LUBANGun pagi2, tarik selimut pas tu tido balik.

2) Minyak ape yang disukai oleh lelaki?
Answer: MINYAKsikan pertandingan bolasepak Liga-M

3) Kuih ape yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?
Answer: Kuih salah bikin.

4) Binatang ape power Karate?
Answer: Kuda belang.cube kira brape black
belt dia ade.

5) Siape yang menemukan dompet kulit?
Answer: Yang menemukan dompet kulit tersebut tolong pulangkan kepada saye.

7) Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?
Answer: Pintu yang ade tulis 'TARIK'

8) Saya ade 3 kepala,4 tangan dan 5 kaki...siapakah saya?
Answer: Pembohong...

9) Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati'?
Answer: Usus

10) Binatang ape yang seluruh anggota tubuhnya kat kepala?
Answer: Kutu rambut

11) Nenek sape jalannya meloncat-loncat?
Answer: Neneknye si katak


12) Knape lelaki jarang kene penyakit anjing gila?
Answer: Sbb lelaki ni kan 'buaya'

13) Ape beza sekretari baik ngan sekretari kurang baik?
Answer: - Sekretari baik..........'Selamat pagi tuan'
- Sekretari kurang baik...........'Dah pagi ke tuan'

14) Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?
Answer: Dua-dua tak kenal korang...hehe

15) Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?
Answer: Tukang gali kubur

16) Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya?
Answer: Tahi hidung

17) Ape persamaan kain jemuran ngan telefon?
Answer: Dua-dua kalau dah 'kringgg' bole diangkat...

18) Kenape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?
Answer: Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa ...gile ape...

19) Gajah terbang dengan ape?
Answer: Dengan susah payah......

20) Apa benda dalamnya ikan kat luar ayam?
Jawapan : ikan sadin cap ayam

21) Banyak-banyak sate, sate apa paling panas?
Jawapan : saterika (iron)

22) Bebanyak banyak ayam, ayam apa ada pisau dibelakang?
Jawapan : ayam kena tikam dibelakang

23) Kucing menawan tikus, ular menawan katak, singa menawan ape?
Jawapan : singer menawan keluarga bahagia


24) kapal terbang lalu kat awan. tiap-tiap hari dia masuk awan keluar awan, masuk awan keluar awan, kalau dia masuk laut keluar ape?
Jawapan : keluar surat khabar la....(berita tergempar...)

25) Apakah dia 'rumah di bawah, Tiang di atas'... kah..kah..kah
Jawapannye: KUBUR! enam kaki dalam, ada lebar lagi. Eksen tak tahu pulak ke...

26) Cuba teka, mouse komputer, jantan ke betina?
Jawapannye: betina!!! Sebab dia pakai pad.

27) Antara ekor lembu dengan ekor tikus... ekor saper lagi panjang? ha...aper
dier...
Jawapannye: ... ekor tikus ... kerana ekor tikus mencecah tanah, ekor lembu langsung tak cecah tanah,tergantung ajer...


28) Kenapa pokok kayu balak ditebang??? jawab sekarang... jawab le...
Jawapannye: Habis dah tak boleh di cabut, di tebanglah!!

30) Kalau kereta berhenti apa yg turun dulu hah? kalo terer jawab...
Jawapannye: Jarum meter. ahaks... ahaks...


31) Ianya Besar di negeri Arab, kecil di negeri china, di maggi ada, di lobak pun ada...disana ada, di sini tiada, yang ada pun ada, yang tiada pun ada... pening betul lah...jawap lah??????
Jawapannye: Dan jawapannye ialah........ HURUF A!!!!

32) Ia sejenis benda, nampak macam jalan tetapi ia tidak pulak berjalan, kalau ditenguk betul-betul...memang sah ia jalan!!!
Jawapannye: Memang la jalan raya!

33) Apa benda jatuh kebawah tapi orang tercari-cari diatas?
Jawapannye: Ha..ha..ha..ha.. bumbung bas yg bocor dek air hujan...!

34) Beruang mana yg jari dia dok tekan arrow ke bawah... jawap jgn tak jawappppp....
Jawapannya: orang yg dok baca email ajerr...gi buat keje balek!!!!!

35) Apa benda yang kecil, hitam tetapi basah… melekit-lekit kadang2…?
Jawapannya: Semut baru lepas senam… Habis peluh…

Saturday, December 17, 2005

Pepatah - petitih...???

1. Alang-alang mandi biar guna sabun.
2. Bapak borek, anak rintik, emaknya pasti petak-petak.
3. Belakang parang kalau diasah lagikan tajam, kepala manusia kalau diasah pasti botak.
4. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras.
5. Biar lambat asalkan lembab.
6. Biar putih tulang, jangan kuning gigi.
7. Carik-carik bulu ayam lama-lama jadi shuttlecock.
8. Cubit paha kanan, peha kiri tak rasa apa-apa pun.
9. Dari mana hendak ke mana, kenapa kau tanya, menyibuk pula.
10. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula.
11. Di mana bumi dipijak, di situ ada kesan kena pijak.
12. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang bisu.
13. Gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggal dunia.
14. Habis madu sepah dikitar semula.
15. Sedikit-sedikit lama-lama tinggal sikit.
16. Harapkan pagar, pagar tak boleh harap.
17. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa.
18. Hidung tak mancung, gigi macam kereta sorong.
19. Hidup segan mati ditanam.
20. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik kalau hari tak hujan.
21. Jauh di mata sakit di hati.
22. Jika kail panjang sejengkal beli le yang panjang sikit kalau nak ngail di laut.(beli le pukat tunda lagi baik)
23. Kais pagi makan pagi, kais petang simpan esok pagi.
24. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar.
25. Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah.
26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili.
27. Lembu punya susu, cap teko dapat nama.
28. Makan hati berulam jantung dengan jeruk buah pinggang dan usus masak kicap.
29. Masuk telinga kiri, keluar telinga kanan, tersumbat kat mulut, meleleh kat hidung.
30. Membujur lalu melintang pukang.
31. Orang memberi kita merasa, orang tak beri kita paksa dia.
32. Pandu cermat, jiwa Kassim Selamat.
33. Patah tumbuh hilang report polis.
34. Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara, pondan tiang telepon.
35. Sambil menyelam tengok kapal selam.
36. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut.
37. Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula makanan di dalam mulut.
38. Sehari selembar benang lama-lama benang habis.
39. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya tak dapat masuk olimpik juga.
40. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian cukai pendapatan.
41. Sudah gaharu cendana pula, sudah digaru gatal pula.
42. Sudah jatuh ditimpa tangga, kemudian ditimpa bendul, kemudian ditimpa rumah, kemudian ........
43. Tiada rotan pelempang berguna juga.
44. Waktu kecil menjadi kawan, sudah besar menjadi lawan, bila tua penyakit sawan.

Night to Remember

Dancing bears, Painted wings
Things I almost remember
And a song someone sings
Once upon a December

BRIDGE:
Someone holds me safe and warm
Horses prance through a silver storm
Figures dancing gracefully
Across my memory

CHORUS:
Far away,Long ago
Glowing dim as an ember
Things my heart used to know
Once upon a December

Far away, Long ago
Glowing dim as an ember
Things my heart used to know
Things it yearns to remember

And a song someone sings
Once upon a December

Lagu ni mengingatkan aku tentang malam tahun baru yang sentiasa menjadi kenangan. Setiap kali tibanya tahun baru, pada malamnya aku akan mengingati semula tahun yang telah berlalu dan imbas semula semua perkara, apa yang telah dilakukan, siapa yang kita jumpa, apa perkara besar yang berlaku, siapa yang kita kenali yang telah kembali kepada-Nya...

Dah 19 tahun aku hidup di atas muka bumi ini sebagai manusia. Kadang-kadang aku tertanya, adakah aku telah menjalankan amanah sebagai khalifah. Setiap tahun yang berlalu membawa pergi satu lembaran sejaran dan membuka kalam baru untuk dicatit segala yang bakal mendatang.

Lagu Once Upon A December ni mengingatkan aku semua tu, seolah-olah flash back balik semua yang telah berlaku. Aku jarang meraikan tahun baru, sehingga kadang-kala tak tahu detik 12 malam tu dah lama berlalu. Lagipun, apa yang nak di sambut sangat. Ianya hanya pertukaran kalender Masihi. Tapi, ye la... Ianya tetap sesuatu untuk diingati terutama malam tahun baru...

HAPPY NEW YEAR 2006

Night to Remember...

Dancing bears, Painted wings
Things I almost remember
And a song someone sings
Once upon a December

BRIDGE:
Someone holds me safe and warm
Horses prance through a silver storm
Figures dancing gracefully
Across my memory

CHORUS:
Far away, Long ago
Glowing dim as an ember
Things my heart used to know
Once upon a December

Far away, Long ago
Glowing dim as an ember
Things my heart used to know
Things it yearns to remember

And a song someone sings
Once upon a December

Another year is going to an end. Time pass by, and I hardly realize I've been living FOR 19 years old in this world... It's not a short time and a lot of memories already kept in my mind.

This song, Once Upon a December, by Deana Carter always remind me all the sad memories that I always face on the New Year's Eve and before. Since I heard this song for the first time on 2001 New Year's Eve, it officially became my new year song. Each time I heard this song, my heart cry, all the thing that I've done, no turning back... all the sweet things has gone, my friends and relatives has gone, even if they still with me, they are not the same person as I meet them at the first place...

I always recall back many things that happened for the year in the night of the New Year's Eve and that night will be remembered as the summary of the whole year. To remember the whole year, just think of that night. My mind will evoke many major event of the year and it will be kept safely in my mind.

I never enjoy my New Year's Eve since there is nothing to celebrate. Sometimes I never realize that the clock already past midnight. At that time, A year has gone. I usually stop doing something and I will think back what thing I have done, who has passed away, who I meet, what big event happened to me and my surroundings and sometimes I don't realize my tears shed away...

I miss my old time. And 2005 already at the end. Many things already happened and again I'll remember them all in the night to remember.


HAPPY NEW YEAR 2006